aDab mAkaN

Bila sebut je pasal makan, semua orang suka kan? Sampai kadang-kadang tu, kalau dah dapat makanan, terlupa nak baca doa, Bismillah pun tak. Kalau dah camtu, kita makan dengan syaitan la kan? Mungkin kita terlupa, jadi mari kita ingat-ingatkan kembali apa yang patut kita buat time makan.


Sebetulnya, sebelum kita makan, bacalah Bismillah. Kenapa? Supaya kita ingat, Allah sayangkan kita, Dia yang beri kita rezeki kepada kita, memberkati apa yang kita makan dan kita tak panggil syaitan untuk makan sekali dengan kita. Apa-apa saja yang kita nak buat, mulakan lah dengan Bismillah. InsyaAllah, Allah pasti memudahkan dan meredhai urusan kita. 
Kemudian makan dengan tangan kanan. Jangan makan dengan tangan kiri pulak kecuali mudarat. Tangan kiri fungsinya untuk perkara lain. Tak manis la kalau makan dengan tangan kiri kan. Orang yang kidal pun makan dengan tangan kanan kan. 
Lepas tu, kalau makanan yang dihidangkan banyak, ambillah makanan yang paling hampir dengan kita. Tak payah la kita nak ambil yang jauh-jauh, sedangkan yang dekat pun tak terusik lagi. Seperti diriwayatkan oleh Muslim, Nabi Muhammad S.A.W. bersabda: "Wahai anak muda sebutlah Allah, makanlah dengan tangan kanan dan makanlah makanan yang ada di dekatmu."
Bersihkan makanan yang jatuh lalu memakannya. Kalau makanan terjatuh, janganlah buang semuanya sebab membazir pulak kan, jadi buang la part yang terkena kotor tu and makanlah. 
Bila selesai makan, bacalah Alhamdulillah. Tandanya, kita bersyukur dengan nikmat Allah itu dan kita ingat Allah yang Maha memberi Rezeki kepada hambanya.

    2 comments:

  1. jangan lpe bce bismillah ye sebelum makan ..

  2. baiklah..anam pun sama yer..

  3. Post a Comment