aDab mEngUap

Selalunya kita menguap time kita rase mengantuk kan. So, jom kita tengok adakah kita ni beradab tak ketika menguap? Antara adab-adab menguap adalah menahan menguap itu sekadar termampu. Jangan pula lebih-lebih sangat sebab kalau kita menguap tu, syaitan sedang mentertawakan kita sebenarnya. Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r. a bahawasanya Nabi Muhammad S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah Taala suka orang yang bersin dan benci orang yang menguap."
Seterusnya, bila time menguap tu, letak tangan atas mulut, jangan biar ternganga jek. Sebab syaitan pun tak masuk, orang tengok pun elok. Sesuai dengan riwayat Muslim daripada abu Said Al-Khudri, Nabi Muhammad S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka)."
Lastly, makruh kalau mengangkat suara ketika menguap. Kalau kita menguap tu, jangan la bagi sampai orang kat sekeliling kita dengar sebab syaitan pun akan tertawakan kita. Sebenarnya, menguap itu memang daripada syaitan.


    2 comments:

  1. betul deq,menguap pun kena beradab gak:-)

  2. aah...memang..kak bibi buat tak?=)

  3. Post a Comment